Luisteren naar je angsten

Met nog een beetje spierpijn in mijn lichaam schrijf ik deze blog. Ik ben, samen met mijn zoon, zijn kamer aan het schilderen. Een nieuwe kamer, een nieuwe start. 

Vanaf mei vorig jaar kwam mijn zoon steeds vaker bij mij in bed slapen. Het begon met in het weekend en al snel kwam hij ook op de andere dagen in de week bij mij. Angst en zelfs een paar keer paniek voelde ik bij hem. Hij wilde vanaf een moment alleen nog maar bij mij slapen en niet meer op zijn eigen kamer. Daar was het onveilig. 

We hebben in een weekend 2 matrassen in zijn kamer op de grond gelegd. Alle lampen vol aan. Mijn zoon is op bed gaan zitten. Eerst alleen in de kamer en ik vlakbij. Hij voelde geen angst. Alles was oké. 
Alleen een klein lampje aan. Dat was ook oké. We zijn in bed gaan liggen en hebben nog even goed de ruimte rond gekeken. Geen angst, het was oké. Het lampje uit gedaan. Nu was het donker. Nog geen angst. We lagen zeker 10 minuten stil in bed toen mijn zoon het antwoord van zijn angst wist. Hij was bang dat ik er ineens niet meer was. Het was niet zijn kamer, maar het was de angst dat ik er ineens niet meer was. 
Wat moeilijk voor mijn zoon, maar ook wat goed dat dit gezien mocht worden. 

Met hulp van therapie zijn er nog meer antwoorden gekomen. Op de kamer van mijn zoon stonden spullen van zijn overleden opa's. Bijvoorbeeld een trein van mijn vader. Hoe mooi hij die trein ook vindt. Telkens als hij die trein ziet moet hij aan opa denken. Opa leeft niet meer. De angst om alleen over te blijven wordt met die trein versterkt. We hebben de spullen van de opa's van zijn kamer gehaald. 

Een maand later hebben we de hele kamer leeg gehaald. De hoogslaper verwijderd. Mijn zoon wil graag een kamer met meubels, die verplaatst kunnen worden. Dan kan hij elke keer zijn kamer veranderen. Zo leuk, want dat roept een herinnering bij mijzelf op. Ik veranderde heel vaak mijn kamer. Verandering juich ik toe. Daarom maken we een nieuwe kamer. De verf is nog aan het drogen en mijn zoon zegt dat hij niet kan wachten tot hij in zijn nieuwe eigen kamer kan gaan slapen. 

Een nieuwe kamer, een nieuwe start. 








Reacties