Ik kies bewust (niet)

 "Mama, als je niet eens bent met het systeem, waarom ga je dan stemmen?"

En daar had ik, mama, niet direct een antwoord op. Het is mij met de paplepel in gegoten; "We leven in een democratisch land en we mogen onszelf van geluk spreken dat we in zo'n vrij land wonen." En dus hoor ook ik te gaan stemmen..... Toch niet (meer). 

Dit jaar kies ik er bewust voor om niet te stemmen. Dankzij mijn zoon ben ik mijn vanzelfsprekende houding om te gaan stemmen eens goed gaan bekijken. 



Een nieuw systeem
Hoe ik het zou willen dat we met elkaar SamenLeven?

In mijn droomwereld/ideeënwereld leven we op een zo natuurlijk mogelijke manier met elkaar samen. Ik zie dan dat we voor allerlei onderwerpen groepen vormen. Geen democratie, maar zeggenschap geven aan een groep mensen met een bepaald onderwerp/thema.

Bijvoorbeeld het thema klimaat
Het lijkt mij fijn om een groep mensen te hebben, die precies weten:
* hoe het met de aarde gaat,  
* hoe het specifiek in een bepaald gebied om ons heen gaat
* wat er op aarde allemaal gedaan wordt om de kwaliteit te verbeteren
* dat er veel wordt samengewerkt om de kwaliteit te verbeteren
* dat er veel aandacht nodig is en waar om daar de nodige aandacht aan te geven; preventie

Ander voorbeeld: het thema woongenot
Het lijkt mij fijn om een groep mensen te hebben, die precies weten:
* hoe we met veel mensen samen kunnen leven en ook een eigen woonplekje kunnen hebben
* hoe de verhouding moet zijn tussen wonen, natuur en cultuur
* hoe we zo duurzaam mogelijk kunnen bouwen, leven en onderhouden
* hoe we zo duurzaam mogelijk samenkomst gebouwen kunnen bouwen, gebruiken en onderhouden

Tot slot nog als voorbeeld: het thema voeding
Het lijkt mij fijn om een groep mensen te hebben, die precies weten:
* hoe we aan de juiste voeding kunnen komen
* hoe we de mens goed kunnen voeden met zorg voor plant en dier
* hoe we innovatieve oplossingen in kunnen zetten en een goede kwaliteit van voeding kunnen houden
* hoe we goede voorlichting kunnen geven aan ieder mens

Zo kan ik natuurlijk nog heel veel thema's opnoemen. 


De wijzen 
Ik vind het fijn als per thema een groep mensen zich inzet, die ook veel kennis hebben van dit thema. 

De wijzen van een thema
Voelen veel interesse en passie 
En werken (natuurlijk) vanuit hun hart. 



Een nieuw systeem is een mooie droom. Ik weet dat deze er gaat komen. Daar is nog wel wat voor nodig. Mijn eerst stap op weg naar een nieuw systeem is dat ik niet meer meedoe in het oude systeem. 
Dat voelt heel goed. Dank je wel lieve zoon, voor het openen van mijn ogen en het inzien van mijn aangeleerde overtuiging. 






Reacties