Afschuw spiegelen

In een filmpje werd getoond hoe een moeder haar dochter van 10 jaar verkocht voor 2.500 dollar. Ik nam het filmpje waar, maar toen het meisje voor de camera begon te snikken toen brak er iets in mij. Het greep mij enorm aan. Ik kon het ook niet meer loslaten. 

Welke emotie komt er bij mij boven na het zien van de emotie bij dat meisje? 

Afschuw
De energiestroom bij afschuw maakt dat ik eigenlijk ervan weg wil bewegen, maar dat ik er juist aan vastplak. Ik kon het inderdaad niet meer loslaten. Dat betekent dat er iets in die energiestroom mij wil laten inzien of gezien mag worden. Ik heb in mij (direct) een oordeel over de situatie gevormd. Als ik de situatie naar mij zelf spiegel en in kan zien wat er bij mij aangeraakt wordt, kan ik los van komen van het oordeel. 

Bij een oordeel zit al gauw de neiging om te veroordelen. Het is makkelijk om iets over de moeder te zeggen, die haar kind verkoopt en iets te zeggen over degene die een meisje van 10 koopt.. Het is makkelijk om iets over de cultuur te zeggen, waarin dit blijkbaar mogelijk is. Het is makkelijk om oude veroordelingen op te roepen en te bevestigen, zoals vrouwen hebben het zwaar. Maar het is niet makkelijk om te kijken wat er door het zien van deze beelden bij mij wordt aangeraakt. 

De beelden roepen bij mij ook vragen op. Wat maakt dat een moeder geen andere opties ziet dan haar dochter te verkopen? Wat maakt dat mensen in een cultuur blijven, die in mijn maatstaven niet goed is? Heeft de ziel van dit meisje of van de moeder hier voor 'gekozen'?

Spiegel
Door de vragen te stellen merk ik dat de oordelen minder worden. Ik ga meer de diepte in en kom dichter bij datgene wat mij heeft aangeraakt. Nu kan ik in de spiegel kijken. 

Stel dat ik de moeder zou zijn en ik de druk zou voelen van de keuze die van mij wordt verwacht. Deze stelling raakt me niet. Ik kan me niet voorstellen dat ik in deze situatie zou komen.  

Stel dat ik de dochter zou zijn en dat ik word verkocht. Deze stelling raakt me diep. Hier gebeurt iets. Ik voel hoe er over mij een beslissing wordt genomen, die heel veel impact heeft op mijn leven, mijn vrijheid. Ik heb geen inbreng. Ik ben een gevangene, een slaaf voelt het. 

Beperking in vrijheid
In dit leven heb ik meerdere situaties gekend waarin er beslissingen zijn genomen die van invloed waren op mijn leven, mijn vrijheid. Dat ik daar nu in geraakt word houd in dat ik hier nog wat in mag oplossen en loslaten. 

Over een paar dagen ga ik naar de notaris en komt mijn huis op mijn naam te staan. Ik voel nu dat ik op mijn tenen loop en zo onzichtbaar mogelijk wil zijn. Blijkbaar zit er nog een angst dat het niet doorgaat, dat er iets kan gebeuren waardoor het huis toch niet van mij wordt. Het huis is een basisbehoefte. Vanuit mijn huis kan ik zelf bepalen hoe ik wil leven, wat ik wil doen. Blijkbaar heb ik mijn huis verbonden aan vrijheid. En leef ik nog met de angst dat mijn vrijheid mij afgenomen kan worden. 
Nu mag dit gezien en gevoeld worden. Daardoor kan ik het met liefde loslaten. Deze oude angst heeft me veel bescherming gegeven. Nu is die bescherming niet meer nodig en mag ik haar loslaten. 

Het mag mij goed gaan. Het gaat mij goed. 
Deze boodschap heb ik de afgelopen dagen veelvuldig mogen ontvangen. 



Reacties