Vrijheid mythe

Vandaag is het 5 mei; bevrijdingsdag. 

Aan velen huizen wappert vandaag de Nederlandse vlag. Nederland is officieel vrij op 5 mei 1945. Op deze dag vieren vele mensen in Nederland dat ze vrij zijn. 

Kort geleden vroeg iemand aan mij: "Ben jij een Elstenaar?"
Als ik vandaag die vraag had gekregen dan was mijn antwoord "Nee" geweest. 

Ik ben geen Elstenaar
Ik ben geen Gelderlander
Ik ben geen Nederlander
Ik ben geen moeder
Ik ben geen zus
Ik ben geen vriendin
Ik ben geen eigenaar van mijn huis
Ik ben geen eigenaar van mijn tuin
Ik ben geen eigenaar van de planten in mijn tuin
Ik ben niet iemands bezit
Ik ben niet mijn lichaam
Ik ben geen mens

Ik woon in en rondom mijn lichaam
Mijn lichaam draagt de naam Judith
Ik woon in dit huis met een fijne tuin
Het huis en de tuin staan ergens beschreven op naam van Judith
Het huis en de tuin staan ingetekend op een kaart
Die kaart zegt dat het huis in Elst, in Gelderland, in Nederland staat
In de tuin staan allerlei planten en leven allerlei dieren
Ik en mijn lichaam zorgen voor de planten 
waardoor er allerlei dieren kunnen leven

Ik ben ik
Ik ben liefde
Ik ben energie
Ik ben een engel
Ik ben de bron samen met jou en jou en jou
Ik ben de bron samen met alles wat je kunt zien
Ik ben de bron samen met alles wat je niet kunt zien
Ik ben alles en ik ben niets tegelijk
Ik ben vrij
Ik ben


Vandaag hebben vele de vlag van Nederland uit gehangen. 
De Nederlandse vlag is in de schuur blijven staan. Ik kon het niet. 

Een vlag uithangen doet wel iets bij mij. Ik voel blijdschap in mijn lichaam. 
Vandaag heb ik mij afgevraagd welke vlag ik dan wel uit zou hangen. 
Welke vlag kan symbool staan voor vrijheid. Vrij zijn over grenzen en beperkingen heen. 
Gewoon echt vrij, die symbool staan voor "Ik ben vrij".

Een zwarte vlag? Zwart staat voor het donkere om ons heen en tegelijk voor het begin van het licht. Zwart maakt het mogelijk dat we op zoek gaan naar licht. Zwarte vlag kan symbool staan voor de weg naar vrijheid. 

Een witte vlag? Wit heeft alle kleuren in zicht. Wit is in deze wereld meer een symbool voor overgeven. Alles loslaten, bewust loslaten, zoals oordelen en beperkende gedachten is goed. Toch voelt dit niet als een kloppende kleur. 

In een meditatie zag ik regenboogkleuren en ik zag een zwarte en een witte duif. Deze resoneert. Dit is een mooi symbool. Regenboog staat symbool voor de verbinding tussen de binnen- en de buitenwereld, tussen de zichtbare (fysieke) wereld en de onzichtbare (spirituele) wereld. Duiven kunnen vliegen over en door deze verbinding in diverse frequenties. Zwart en wit staan symbool voor het aardse, voor de dualiteit. De witte duif is al een bestaand symbool voor vrede. 




In mijn meditatie zag ik een regenboogduif als een nieuwe mythe. Deze is nog vaag voor mij. Een mythe is bijzonder. Een mythe ontstaat in de ideeënwereld. Een mythe overleeft. Een mythe wordt door verteld. Hoe mooi is het als we vrijheid door kunnen geven? Wie wil meewerken aan een nieuwe mythe? Laat het me weten. Dan verbind ik mij met jou en wie weet wat daaruit mag ontstaan. 






Reacties