Ingewikkeld ontwikkelen

Het is een donderdagmorgen in september als ik iets na negen uur in de auto stap. Ik ga vandaag helemaal naar Hoorn rijden om daar kennis te maken met Jan Verhaar. De treinen rijden niet vanwege staking en het regent. Ik heb krap twee uur om via Amsterdam naar Hoorn te rijden. 

Het is bijna elf uur als Jan de voordeur voor mij openhoudt. Wat een wonder dat ik precies op tijd hier ben aangekomen. We lopen naar zijn praktijkruimte en ik krijg een kopje koffie aangeboden. Er hangt een huiselijke sfeer en ik voel me helemaal op mijn gemak. Er is veel gebeurd de afgelopen weken, ik heb een mooi mens tegenover mij met een fijn luisterend oor waardoor de anderhalf uur zo om zijn. 

Naast een luisterend oor heb ik ook mooie lessen mee gekregen. 

Als kleine Judith heb ik heel veel het woord 'waarom' gebruikt. Dat heeft mij veel gebracht. Door mijn interesses en nieuwsgierigheid heb ik veel kennis opgedaan. Bij levensvragen helpt mij de 'waarom' vraag niet. Er is eigenlijk geen antwoord te geven op dit soort vragen waardoor ik in mijn hoofd blijf. 

Op vakantie in augustus is mijn auto opengebroken in een bewaakte garage van het hotel. Een kleine koffer met daarin mijn laptop en die van mijn zoon is gestolen. De 'waarom' vraag heeft mij zo bezig gehouden. "Waarom mijn auto?" "Waarom de laptops?" "Waarom op vakantie?" De 'waarom' vragen gingen maar door waarbij feitelijkheden en spirituele vragen door elkaar heen gingen. Ik ben echt ziek geworden van de gebeurtenis. 

In plaats van de 'waarom' vraag kan ik beter naar binnen keren. Iets in mij wordt aangeraakt door de gebeurtenis. "Wat doet de gebeurtenis met mij?" Door naar binnen te keren kom ik bij een ingewikkeld stuk in mijn lichaam. Ergens in het verleden is er iets gebeurd waardoor ik een wikkel heb geplaatst in mijn lichaam. Ik heb iets vastgezet; ingewikkeld. Door deze gebeurtenis wordt die wikkel aan mij getoond. Als ik daar naar durf te kijken, het aan durf te gaan, kan ik die vastgezette wikkel ontwikkelen. 

Wauw wat raakt dit mij. Prachtig om de Nederlandse taal zo te gebruiken. 



Reacties